Jeśli nie ma cię w Internecie, to nie ma wcale. Ten slogan coraz częściej sprawdza się w odniesieniu do przedsiębiorczości.
Biznes przenosi się do świata wirtualnego, dlatego szczególnie ludzie młodzi - absolwenci uczelni - planując założenie działalności powinni brać pod uwagą promocję i sprzedaż w sieci. Tym bardziej, że wiele narzędzi do tego, aby dobrze zaplanować i kontrolować te działania jest bezpłatnych. Można się było o tym dowiedzieć podczas warsztatów z marketingu internetowego, zorganizowanych przez Wydziału Rozwoju Gospodarczego Urzędu Miasta Tarnowa.
Słysząc „Google”, większość z nas myśli o wyszukiwarce. Aby zobaczyć swoją stronę na szczycie wyników wyszukiwania trzeba jednak przeprowadzić szereg starannie zaplanowanych działań. Prowadzący zajęcia certyfikowany trener Robert Duda podczas spotkania skupił się na kampanii AdWords, służącej sprzedaży produktów i usług. Rozpoczął od tego, dlaczego powinniśmy się reklamować w Google. Okazuje się, że aż 80% gospodarstw domowych ma dostęp do internetu, a Google jest wyszukiwarką o największym zasięgu – 90% użytkowników. Coraz młodsze dzieci żyją ze smartfonami w ręku, dlatego rynek szybko będzie się przesuwać do sieci. Prócz sprzedaży kampanie AdWords są też wykorzystywane do budowania świadomości marki. To najczęściej reklama tekstowa w wynikach wyszukiwania Google, ale nie tylko. Może ona trafić do sieci reklamowej, do której należy YouTube, Gmail, Interia, Onet, Endomondo i wiele innych. W tym przypadku nie chodzi już tylko o reklamy tekstowe, ale także o graficzne lub wideo.
Na korzyść kampanii AdWords przemawia, że teksty wyświetlają się obok odpowiednich (zgodnych z tematyką produktu) treści, a wszystkie działania są mierzalne. Przy kontroli budżetu płatność dotyczy tylko efektu. Można wybrać sposób rozliczenia pomiędzy płatnością po kliknięciu reklamy lub płatnością za 1000 wyświetleń w sieci reklamowej czy też określając średnią kwotę, jaką zamierzamy płacić za każdą konwersję. Koszt kliknięcia to wielkość indywidualna i zależna od branży. Sama pozycja reklamy w sieci wyszukiwania jest ustalana na zasadzie aukcji, dlatego rzeczywista kwota za kliknięcie, najczęściej jest niższa niż określona jako maksymalna. Im konkurencja intensywniej działa w AdWords, tym kliknięcie jest droższe. Ponieważ ranking wyszukiwania jest ustalany poprzez pomnożenie stawki za kliknięcie przez współczynnik jakości, warto postarać się, aby był on jak najwyższy. Na wynik jakości składają się: trafność treści reklamy, dobór odpowiednich słów kluczowych oraz jakość stron docelowych, do których odsyła reklama. Uczestnicy spotkania dowiadywali się, jak zadbać o jakość. Przy tworzeniu produktu należy precyzyjnie określić jego grupę docelową. Wtedy reklamy wyświetlą się odpowiednim osobom. Istotne jest także wyeksponowanie czegoś, co sprawia, że reklamowany produkt jest unikatowy. Może być to np. konkretna funkcjonalność czy nawet atrakcyjna cena.
W tworzeniu oraz analizowaniu kampanii pomocne są takie narzędzia omówione podczas warsztatów takie jak np. Google Analytics – dający analizę statystyk konkretnego serwisu czy Google Search Console – umożliwiający śledzenie danych, dotyczących witryny z wyników wyszukiwania Google. Przy ich wykorzystaniu podczas spotkania można było zaplanować konkretną kampanię AdWords dla swojej firmy. Na początek po przeznaczeniu na nią 100 zł Google dokłada 250 zł. W oparciu o ten budżet przedstawiciele firm, którzy brali udział w warsztatach planowali konkretnych działania w sieci.
Marek Kołdras
Tarnowska Agencja Rozwoju Regionalnego
www.tarr.tarnow.pl