Featured

W kosmos dzięki praktyce

W Centrum Technologii Kosmicznych (CTK) AGH stawiamy na praktykę. Zależy nam, aby studenci zdobywali wiedzę w sposób, który pomoże nie tylko zapamiętać procesy, ale i nabyć umiejętności. Przyniesie to wymierne efekty w ich przyszłej karierze w sektorze kosmicznym.

Jesteśmy świadomi, że studia w zakresie technologii kosmicznych są obecnie jednym z najbardziej poszukiwanych kierunków edukacji wyższej – oprócz tego, że pozwalają poznać ciekawe zjawiska zachodzące w kosmosie, to jeszcze otwierają perspektywę zatrudnienia w interesującym sektorze gospodarki. Dają także doświadczenie, które pozwoli absolwentom uzyskać wpływ na proces eksploracji kosmosu. W CTK AGH kształcimy poprzez realizację projektów. Dzięki takiemu podejściu nasi studenci wygrywają lub zajmują wysokie pozycje w konkursach rakiet, łazików i zasobów kosmicznych. Takie projektowe kształcenie ułatwia absolwentom zakładanie własnych biznesów w sektorze kosmicznym, a także czyni z nich poszukiwanych pracowników najlepszych podmiotów technologicznych. Jak mówi prof. Tadeusz Uhl, Dyrektor CTK: „Aby wzmocnić potencjał polskiego sektora edukacji kosmicznej, AGH wraz z partnerami z Francji, Niemiec, Luksemburga i Szwecji współtworzy Europejski Uniwersytet Kosmiczny – UNIVERSEH, a w ramach współpracy z partnerami z przemysłu proponuje studentom programy studiów dopasowane do dzisiejszych i przeszłych wymagań sektora kosmicznego”.

Sukcesy kosmiczne AGH to m.in. wygrana łazika Kalman w zawodach łazików marsjańskich European Rover Challenge i International Rover Challenge, wysokie pozycje w SpacePort America Cup, a także
drugie miejsce w Over the Dusty Moon Challenge. Wszystkie te wyniki nie byłyby możliwe, gdyby nie kształcenie projektowe, realizowane w ramach działalności studenckich kół naukowych.

Pod opieką CTK powstały i funkcjonują liczne koła naukowe. Wspierane przez Centrum AGH Space Systems jest obecnie jednym z najlepszych na świecie studenckich zespołów tworzących technologie kosmiczne. W czerwcu 2021 r. zakończyła się pierwsza rekrutacja do SPACETEAM AGH, czyli koła naukowego CTK, które zrzesza pasjonatów w obszarze zasobów kosmicznych. Członkowie grupy uczestniczą w badaniach prowadzonych w Centrum oraz w projekcie UNIVERSEH. To właśnie ta załoga skonstruowała TOLRECON, czyli przenośnik pyłu księżycowego, który być może w przyszłości pozwoli transportować regolit księżycowy do budowy ludzkich osad na powierzchni srebrnego globu. Po zeszłorocznym sukcesie w Colorado School of Mines do kolejnej edycji konkursu opracowywany jest cały system transportu.  Zespół ma szansę na zwycięstwo. 

W październiku 2022 r. w CTK powstało drugie koło naukowe, o nazwie ASTROBIO AGH, które realizuje projekty badawcze w zakresie astrobiologii i technologii kosmicznych. Członkami grupy są studenci i doktoranci ze wszystkich wydziałów AGH. Koło zrealizowało m.in. projekt DEMETER, czyli pierwszą w Polsce i drugą w Europie (!) w pełni kobiecą kosmiczną misję analogową. Symulacja misji kosmicznej skupiła się na eksperymentach związanych z produkcją żywności w układach odizolowanych, optymalizacją zużycia wody oraz analizą dynamiki grupy i psychofizjologicznych aspektów funkcjonowania kobiet w kosmosie/na statku kosmicznym. Pozyskane wyniki badań są aktualnie analizowane przez zespół naukowców i będą stanowiły przedmiot licznych publikacji.

W listopadzie ubiegłego roku przy wsparciu CTK swoją pracę rozpoczęło trzecie koło naukowe, SatlabAGH, które realizuje projekty w zakresie tworzenia technologii skoncentrowanej na organizacji
misji satelitarnych w możliwie bliskim czasie. Aktualnie członkowie tego zespołu pracują nad czujnikami przyszłego satelity AGH. Szacuje się, że jego start powinien nastąpić w przyszłym roku. 

Aby wyposażyć przyszłych inżynierów kosmicznych  podstawy teoretyczne, CTK realizuje również – wraz z partnerami z projektu UNIVERSEH (Uniwersytet Kosmiczny dla Ziemi i Ludzkości) z Tuluzy, 
Luksemburga, Dusseldorfu i Lulea – dydaktykę z tematyki około kosmicznej w języku angielskim. Tylko w bieżącym semestrze CTK przygotowało ofertę dydaktyczną obejmującą pięć przedmiotów 
do wyboru na studiach licencjackich i magisterskich. Głównym elementem oferowanych kursów są zdalne zajęcia prowadzone przez wykładowców z partnerskich uczelni. Dzięki uczestnictwu w programie studenci doskonalą swoje umiejętności językowe na poziomie C1.

reprezentacja

Przedstawiciele CTK w European Space Research and Technology
Centre (ESTEC) w Noordwijk

W każdym semestrze CTK oferuje kilka podobnych przedmiotów, które cieszą się bardzo dużym powodzeniem zarówno wśród studentów AGH, jak i przyjeżdzających stypendystów programu ERASMUS.

Bogata oferta kursów obejmuje przedmioty takie jak m.in.:

Snow and Ice Throughout the Solar System
Przedmiot przedstawiający zjawiska związane z lodem i śniegiem w atmosferze i na ziemi. W warstwie merytorycznej kurs obejmuje podstawy fizyczne, efekty środowiskowe lodu na Ziemi oraz  wzajemne oddziaływania życia, ludzi i lodu.

Introduction to Space Medicine
Kurs przeznaczony dla osób bez wykształcenia medycznego/niespecjalistów, oferuje wprowadzenie do środowiska kosmicznego, następnie zapewnia wgląd w fizjologię i medycynę kosmiczną, obejmuje rozważania o wpływie lotów kosmicznych na zdrowie i związanych z tym adaptacjach i modyfikacjach ludzkiego ciała. Skupia się także na związku medycyny i technologii, a dzięki analizie  danych z aplikacji studenci są zaangażowani w gromadzenie danych dotyczących zdrowia w lotach kosmicznych i eksperymentach symulacyjnych.

Entrepreneurship and Innovation (form the idea to the market)
To pakiet wykładów i warsztatów o charakterze biznesowym dla studiów zorientowanych na technologie kosmiczne. Obejmuje on takie zagadnienia jak: product design&teaser, własność intelektualna
czy psychologia biznesu i kreatywności. Zajęcia są prowadzone przez specjalistów z firm sektora kosmicznego.

Related Articles