Rewolucja w reklamie

Rozszerzona rzeczywistość (augmented reality, AR) jest obecna w mediach już od kilku lat. Powstaje pytanie – co to dokładnie jest?

W skrócie – jest to system, który łączy dwa różne światy. Dokładnie łączy świat realny ze światem wirtualnym. Całość jest interaktywna, w trzech wymiarach. Co więcej – pozwala na podejmowanie decyzji przez użytkownika. Przy pomocy technologii informatycznej poszerzony zostaje obraz otaczającego świata, nakładane są dodatkowe elementy. Mogą być to np. obrazy, filmy, animacje, wizualizacje, czy elementy tekstowe. Rozszerzona rzeczywistość w płynny sposób łączy dwa światy (rzeczywisty oraz wirtualny), co różni ją od rzeczywistości wirtualnej, która przenosi użytkownika w obraz trójwymiarowy. Aby w pełni korzystać z możliwości, które daje rozszerzona rzeczywistoś,ć uczestnik musi posiadać smartfon z odpowiednią aplikacją lub specjalne okulary. Pierwsze zastosowanie nowa technologia znalazła w grach, podobnie było w poprzedzającej ją rzeczywistości wirtualnej. Z czasem rozszerzona rzeczywistość zaczęła być również wykorzystywana przez biura architektoniczne, czy też przez przedsiębiorstwa w czasie szkoleń pracowników. Tak więc rozszerzona rzeczywistość stała się jedną z najbardziej popularnych technologii w ostatnich czasach.

Ciekawe zastosowanie technologii znalazło wiele firm na rynku. Jedną z nich jest IKEA, która wykorzystując technologię AR stworzyła aplikację, która pozwala na zwizualizowanie konkretnych mebli w swoim domu przed ich zakupem. Rozwiązanie to sprawia, że konsumenci są pewniejsi swoich zakupów, mogą odpowiednio dopasować meble do swoich wnętrz bez wychodzenia z domu. Kolejnym wykorzystaniem technologii przez markę jest przykład Coca-Coli. Firma ta zamontowała ekrany w centrach handlowych, gdzie przechodzące osoby mogły rzucać wirtualnymi butelkami oraz puszkami do koszy na śmieci. Oprócz wykorzystania technologii AR kampania zwróciła również uwagę na aspekt ekologii.

Powyższe przykłady pokazują, jak wiele jest możliwości wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości. W ostatnim roku również firma Capgemini znalazła zastosowanie AR w swoich działaniach wizerunkowych. Jako pierwsze przedsiębiorstwo w Polsce wykorzystał rozszerzoną rzeczywistość do rekrutacji. Warto podkreślić, że Capgemini jest światowym liderem w dziedzinach doradztwa, usług technologicznych oraz transformacji cyfrowej. Firma jest na rynku już od ponad 50 lat. Zatrudnienie w niej znajduje ponad 270 000 pracowników w 50 krajach. W Polsce Capgemini pojawiło się w 1996 roku. Aktualnie zatrudnia już ponad 8400 osób. Centra biznesowe zlokalizowane są w 7. miastach w Polsce. Są to: Kraków, Katowice, Wrocław, Poznań, Opole, Warszawa oraz Lublin.

Capgemini od wielu lat kojarzone jest z innowacyjnymi rozwiązaniami związanymi z budowaniem wizerunku pracodawcy, czy rekrutacją. Podobnie było w 2019 roku, kiedy to firma stworzyła aplikację wykorzystującą rozszerzoną rzeczywistość w rekrutacji. W marcu 2019 roku na ulicach kilku miast w Polsce, gdzie znajdują się biura Capgemini (Kraków, Katowice, Opole, Wrocław oraz Poznań) pojawiły się citylighty z hasłem nowej kampanii Capgemini – „Love Your Career. Ace Your Career”. Na każdym z citylightów znaleźć można było marker rozszerzonej rzeczywistości. W pierwszym kroku potencjalny użytkownik musiał pobrać odpowiednią aplikację, następnie po przekierowaniu telefonu w stronę markera mógł rozpocząć swoją przygodę z rozszerzoną rzeczywistością przygotowaną przez Capgemini. Aplikacja wyświetla w przestrzeni miejskiej dodatkowe wirtualne grafiki oraz umożliwia użytkownikowi wzięcie udziału w quizie, który pokazuje użytkownikowi, czy pasuje do zespołu Capgemini. Quiz składa się z kilku pytań związanych m.in. z ulubionym sposobem spędzania wolnego czasu, czy też preferencjami kulinarnymi. Aktywny udział w jego tworzeniu mieli pracownicy Capgemini. To właśnie oni jako pierwsi odpowiedzieli na pytania znajdujące się w quizie w oparciu o wewnętrzne badania. Rozwiązanie to umożliwia porównanie odpowiedzi danego użytkownika z najpopularniejszymi odpowiedziami pracowników. Quiz pozwolił w innowacyjny sposób poznać firmę. Marker aplikacji pojawił się nie tylko na citylightach znajdujących się na ulicach polskich miast, ale również na wszelkich materiałach związanych z budowaniem wizerunku marki i rekrutacją Capgemini. Aplikacja służąca do odczytania markera jest dostępna pod adresem pl.capgemini.com/marker. Dzięki swoim działaniom, firma Capgemini każdego roku zyskuje coraz więcej nagród oraz wyróżnień. Również w tym roku kolejny raz z rzędu Capgemini uzyskału certyfikat Top Employers Polska.

Z pewnością technologia AR oferuje wiele nowych, innowacyjnych rozwiązań, których oczekują odbiorcy. Jedną z głównych zalet rozszerzonej rzeczywistości jest możliwość interakcji użytkownika. Firma może przedstawić swoją ofertę w zupełnie nowy, wyjątkowy sposób. Na pewno jest to rozwiązanie ciekawe oraz angażujące odbiorcę. Marketerzy mają wiele możliwości zastosowania technologii w reklamie, rozszerzona rzeczywistość zmienia sposób prezentowania produktów oraz usług. Reklamy AR zaciekawiają oraz zapadają w pamięć na dłużej niż reklamy tradycyjne. Sprawiają, że użytkownik jest bardziej związany z marką. Prace nad rozszerzoną rzeczywistością trwają już od kilku lat, ale technologia wciąż uważana jest za niedojrzałą. W związku z tym wciąż jest ona rozwijana oraz usprawniana. Prawdopodobnie pełnia jej możliwości dostępna będzie dopiero za kilka lat.

Joanna Pietrzyk
Studentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

Related Articles