Koło Naukowe Grafiki Komputerowej Visgraph zajmuje się grafiką komputerową, animacją i multimedialnymi. Tworzą go studenci z Wydziału Fizyki, Matematyki i Informatyki orazArchitektury Politechniki Krakowskiej. Naszym celem jest umożliwienie rozwijania indywidualnych pasji, pogłębiania wiedzy i zainteresowań w branży grafiki komputerowej i multimediów.
Poprzez organizację warsztatów poszerzamy wiedzę na temat technik komputerowych związanych z przetwarzaniem obrazu. Ciągle stawiamy na rozwój, chętnie bierzemy udział w konkursach i festiwalach. Jesteśmy laureatem drugiego miejsca w konkursie na najlepszy mapping 3D Festiwalu Daisy Day, pokazujemy wyniki naszej pracy na Festiwalu Nauki i Sztuki, Małopolskiej Nocy Naukowców, a także sami organizujemy własne przedsięwzięcia.
Zakres naszych możliwości w dziedzinie grafiki komputerowej jest szeroki, dążymy do tego, aby ciągle rozwijać potencjał intelektualny członków naszego koła. Można powiedzieć, że jesteśmy specjalistami od 3D mappingów, w którym łączymy wiele naszych umiejętności, tworząc multimedialne widowiska.
Marlena Marek: Na czym polega 3D mapping?
Adrian Widłak: 3D mapping jest nową formą projekcji, w której jako ekran wykorzystuje się różnego rodzaju obiekty umieszczone w przestrzeni. Najczęściej spotykaną formą takiego przekazu są budynki, z uwagi na ich monumentalną formę i możliwość wykorzystania ich architektury w animacji, która powinna być wkomponowana w trójwymiarową strukturę budynku. Tworzy się animację komputerową architektury, która zostaje nałożona w czasie rzeczywistym za pomocą projektora na ściany budynku. Wyświetlany obraz wykorzystuje charakterystyczne elementy obiektu (fasadę, pilastry, filary, gzymsy, wykusze itp.) ożywiając jego architekturę. Odbiorca widowiska odczuwa wrażenie jakby budynek w czasie rzeczywistym zmieniał swoją formę, był przebudowywany, przybierał nieregularne kształty.
M. M.: Skąd pomysł na realizację projektów 3D mapping?
A. W.: Pomysł zrodził się z inicjatywy dr inż. arch. Pawła Ozimka w 2014 roku, kiedy to w ramach przedmiotu Pracownia Problemowa został zrealizowany mapping w ramach odbywających się wówczas Czyżynali. Projekt ten stał się inspiracją do rozwoju umiejętności technik cyfrowych i zainspirował studentów do podobnych działań. Wówczas inicjatywa została przejęte przez nasze koło, które zrealizowało kolejny 3D mappingna budynku Działownia Politechniki Krakowskiej. Każda kolejna realizacja umożliwia nam coraz lepsze przygotowanie pokazów, a rozwój technik cyfrowych stawia nowe wyzwania, co jest ciekawym tematem, który chętnie rozwiązujemy w Kole Naukowym Visgraph.
M. M.: Ile czas potrzeba na przygotowanie jednego projektu?
A. W.: Czas potrzebny na przygotowanie projektu zależy od specyfiki budynku i doboru kontentu multimedialnego. Bogata architektura wymaga większego wkładu pracy w detale i odpowiedniego przygotowania animacji. Na ten czas składa się przede wszystkim znalezienie obiektu odpowiedniego do wyświetlania projekcji, zeskanowanie jego powierzchni, zbudowanie cyfrowego modelu, ułożenie scenariusza, stworzenie animacji aż po skomponowanie muzyki. Dochodzi również wiele zadań organizacyjnych, stworzenie koncepcji graficznej, czy zaplanowanie i zrealizowanie promocji dla wydarzenia. Na przykład przygotowanie mappingu Pałacu Królewskiego w Łobzowie trwało pięć miesięcy, zaczęliśmy w styczniu od przygotowania odpowiedniej dokumentacji, a zakończyliśmy pokazem w dniu 24 maja.
M. M.: Ile osób pracuje przy realizacji projektu?
A. W.: Nad realizacją naszych projektu pracuje około trzydziestu osób. Łączymy w tym siły z studentami Grafiki Komputerowej i Multimediów Politechniki Krakowskiej, korzystamy również z wsparcia technologicznego firmy Visualsupport. Całość pokazu jest tworzona od podstaw stąd konieczność pracy nad jednym projektem tak dużej grupy. Grafiki i animacje tworzymy od podstaw. Warto również podkreślić, jak ważnym aspektem jest tutaj muzyka, która komponowana jest przez nas, aby odpowiednio podkreślić charakter przekazywanych treści.
M. M.: Kto wymyśla scenariusze pokazu?
A. W.: Scenariusz wymyślamy wspólnie, proces ten zajmuje około jednego miesiąca. Wymaga wcześniejszych badań w zakresie architektury budynku, możliwości jego oświetlenia, historii oraz tematyki którą chcemy przedstawić. Jest to kluczowy proces w tworzeniu 3D mappingu. musi być tak dokładnie opracowany, aby muzyka i animacje mogły powstać niezależnie w jednym czasie.
Po stworzeniu scenariusza pracujemy w interdyscyplinarnych grupach informatyków i architektów, co pozwala na dokładne przygotowanie treści multimedialnej i dopasowanie całości pod kątem struktury budynku.
M. M.: W jaki sposób wybieracie obiekt do projektu? Jakie cechy budynku decydują o możliwości przygotowania na nim projektu?
A. W.: Podstawowym kryterium wyboru budynku jest jego elewacja, najlepsze są obiekty o jasnych kolorach, co umożliwia dobre odwzorowanie treści niż w przypadku ciemniejszego koloru fasady. Bierzemy pod uwagę również złożoność architektoniczną oraz detale, które urozmaicają animację. Dodatkowym kryterium jest umiejscowienie budynku, tak aby nie został zasłonięty przez drzewa i inne elementy.
M. M.: Czy jest możliwa realizacja projektów 3D mapping na mniejszych obiektach? Przedmiotach? Pojazdach?
A. W.: Tak, 3D mapping jest formą sztuki, którą można nanosić na różnego rodzaju elementy przestrzenne m.in. na samochody, pomniki, drzewa, ludzi, dym, a nawet wodę. Dużą popularnością cieszą się również mappingi wnętrz.
M. M.: Czy z waszego grona tj. Studenckiego Koła Grafiki Komputerowej Visgraph wywodzi się już jakiś przedsiębiorca w obszarze 3D mapping?
A. W.: Choć mamy za sobą już kilka zrealizowanych projektów, jesteśmy jeszcze młodym graczem na rynku. Mamy nadzieję, że nasze działania wpłyną pozytywnie na karierę członków koła. Realizacja tego typu projektów daje studentom bogate doświadczenie. Grafika i multimedia to jeden z prężnie rozwijających się sektorów informatyki (wirtualna rzeczywistość, gry, multimedia). Chcemy zapewnić studentom dobry start. Mamy nadzieję, że możliwości organizacyjne oraz zarządzanie tak dużymi projektami, które organizujemy wpłyną w przyszłości na rozwój przedsiębiorstw z branży kreatywnej, a także rozwiną nowe pomysły i start up’y w sektorze grafiki komputerowej.
M. M.: Czy realizujecie projekty komercyjne?
A. W.: Do tej pory nie mieliśmy takiej możliwości, jednak możemy zdradzić, że otrzymaliśmy taką propozycję. Jesteśmy otwarci na wyzwania, dzięki temu możemy stale rozwijać nasze umiejętności i realizować pasje.
M. M.: Jaka widzicie przyszłość dla 3D mappingu w Polsce?
A. W.: Organizowane przez nas widowiska cieszą się dużą popularnością. 3D mapping interesuje ludzi i coraz częściej gości na festiwalach i miejskich wydarzeniach. Otrzymujemy również zaproszenia do udziału w konkursach. Jesteśmy pewni, że w Polsce 3D mapping będzie rozwijał się w dobrym kierunku. Nasz kraj ma bogatą historię i tradycję, którą warto opowiadać za pomocą nowych technik przekazu łącząc sztukę z najnowszą technologią.
Rozmowę z mgr inż. Adrianem Widłak, Opiekunem Studenckiego Koła Grafiki Komputerowej Visgraph z Zakładu Grafiki Komputerowej i Obliczeń Wysokiej Wydajności Instytutu Informatyki na Wydziale Fizyki Matematyki i Informatyki Politechniki Krakowskiej przeprowadziła Marlena Marek, Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska