W dużej mierze na sukces firmy składa się: ciekawy pomysł, praca, czas oraz innowacyjność. Jednak okazuje się, że kluczem jest także umiejętność współpracy i indywidualne podejście do klienta. Sugestie, które pozwalają ulepszać produkty i nawiązywać kontakt z różnymi przedsiębiorstwami.
Wywiad z Jerzym Machynią- właścicielem firmy PAKPARTNER produkującej opakowania i pojemniki służące do produkcji, wysyłki oraz transportu.
Jakie innowacyjne narzędzia i metody wykorzystują państwo do produkcji?
Jerzy Machynia: Innowacyjne narzędzia wykorzystywane w produkcji to wykonywane na zamówienie frezy, które zamontowane do ploterów frezujących 5 D obrabiają detale w kształcie części, która dopasowuje się do pakowanego detalu produkcyjnego. Metody, które wykorzystujemy w produkcji są indywidualnymi programami projektantów i konstruktorów w celu osiągnięcia optymalnych kształtów 5 D wykonywanych detali.
Jak w państwa firmie wygląda współpraca z innymi firmami?
Jeżeli chodzi o naszych dostawców przekazujemy projekt opracowany u nas w firmie do wyceny. Mamy sprawdzonych dostawców, którzy wykonują poszczególne komponenty potrzebne do realizacji całościowego projektu. Współpraca z naszymi odbiorcami jest niezwykle istotna. Polega na tym, że nasz odbiorca posiada detal produkcyjny, który musi zostać bezpiecznie dostarczony bezpośrednio na linię produkcyjną. Nasza firma zajmuje się kompleksowymi rozwiązaniami, aby zrealizować potrzeby końcowego odbiorcy.
Czy pojawiają się jakieś bariery utrudniające lub uniemożliwiające pracę z innymi przedsiębiorstwami? Jeśli tak, to jakie?
Pojawiające się bariery są nieuchronnym elementem działalności gospodarczej. Ze względu na wąskie grono dostawców i zaawansowaną technologie procesu obróbki detali wydłuża się czas realizacji zleceń jak również zwiększa się z roku na rok zapotrzebowanie ze strony naszych odbiorców. Barierą, która również pojawia się coraz częściej to znalezienie na rynku osób, które mają odpowiednie kwalifikacje oraz doświadczenie w branży charakteryzującej się wysoką specjalizacją.
Jak podchodzą Państwo do indywidualnych zamówień klientów?
Indywidualne zamówienia to 95 % naszych zleceń. Współpraca z klientem od momentu projektowania do etapu testów transportowych gwarantuje jego zadowolenie i pozwala eliminować ewentualne błędy. Naszym celem jest rozwiązanie wszystkich problemów, które pojawiają się u klienta. Zapewnieniem bezpiecznego przetransportowania detali produkcyjnych zajmują się osoby, które posiadają bardzo dużą wiedzę i doświadczenie w tej wąskiej gałęzi produkcyjnej.
W jakim tempie i w którym kierunku rozwija się ten sektor produkcji?
Tempo jest bardzo dynamiczne, a kierunek rozwoju z roku na rok wymaga ciągłego doskonalenia kadry. Odbiorcami naszych produktów są przede wszystkim koncerny z branży automotive, która jak wiadomo jest znaczącą gałęzią przemysłu korzystającą z najnowszych technologii. Nieustanna ewolucja procesów produkcyjnych wymusza na nas zmiany w technologii, pozwalające nadążyć za wymaganiami klienta.
Jak ocenia Pan szanse młodych przedsiębiorców na zaistnienie w tej branży?
Szansa młodych przedsiębiorców do zaistnienia w tej branży jest wysoka, ale wiąże się z wieloma trudnościami, które po drodze na pewno się pojawią. Jak w każdym biznesie początki nie będą łatwe, ale upór i osobiste zaangażowanie właściciela i ludzi z nim współpracujących przyniosą wymierny efekt końcowy, również finansowy. Moja osobista rada to, aby do współpracy zapraszać ludzi, którzy posiadają większą wiedzę od właściciela czy prezesa firmy w poszczególnych procesach produkcyjnych. Młodym przedsiębiorcą polecam zatrudniać ludzi mądrzejszych od siebie w danej dziedzinie. Szacunek dla pracownika czy też jak często w naszym przypadku kooperanta, gwarantuje wzajemną lojalność i stanowi fundament funkcjonowania firmy.
Jaką rolę odgrywają opinie i sugestie klientów bądź firm z którymi państwo współpracują?
Opinie i sugestie naszych klientów i dostawców, z którymi współpracujemy są niezwykle istotne w naszej branży. Wysłuchanie wszystkich wytycznych na początkowym etapie realizacji zadania eliminuje wiele problemów, które mogą się pojawić w całym procesie produkcyjnym. Można powiedzieć, że klienci są bardzo często kreatorami ostatecznego produktu, a naszą rolą jest również ocena możliwości technologicznych i praktycznego zastosowania realizowanego pomysłu.
Czy panujące warunki gospodarcze sprzyjają rozwojowi współpracy, wprowadzaniu ulepszonych metod i zakładaniu firmy w tym sektorze?
Jak najbardziej, obecnie panują warunki sprzyjające rozwojowi współpracy i wprowadzaniu ulepszonych metod jak również zakładaniu firm w tym sektorze. Na dzień dzisiejszy obserwując wzrost gospodarczy, rosnące PKB i rozwój branży automotive w Polsce, śmiało spoglądamy w przyszłość. Jednocześnie nie tracimy z oczu konkurencji i kierunku rozwoju naszych odbiorców. Wierzę, że tylko elastyczne podejście do klienta i uwarunkowań rynkowych gwarantuje możliwość rozwoju.
Rozmawiała Joanna Trojanowicz studentka pierwszego roku na kierunku Administracja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie