Dlaczego sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe warunkują sukces w biznesie?

O swoich doświadczeniach opowiada Ewelina Wołoszyn - CEO w software house Lonsley, który zajmuje się Machine Learning.

Obecnie, takie zagadnienia jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe zyskują coraz bardziej na sile. Mówi się o nich głośno, ale nie każdy zdaje sobie sprawę z czym się to je. Bardzo często z sztuczną inteligencją utożsamiane są rozwiązania takie, jak np. chatboty - a one niekoniecznie muszą bazować na uczeniu maszynowym. Zacznijmy od tego, że początki sztucznej inteligencji czy też uczenia maszynowego sięgają około 50-60 lat wstecz.

Sztuczna Inteligencja a Uczenie Maszynowe

Jeśli mówimy o sztucznej inteligencji, to trzeba przyznać, że coś, co można w pełni świadomie tak nazwać, dopiero powstaje. Wszyscy my, czyli ludzie zajmujący się tym tematem na co dzień, pracujemy nad tym, by powstał system, który zwać się będzie General AI, Full AI lub The Singularity. System ten będzie w stanie wykonać dowolne zdanie nie gorzej niż człowiek. Natomiast, uczenie maszynowe daje możliwość komputerom uczyć się wykonywania zadań bez potrzeby bezpośredniego zaprogramowania. W przeszłości, korzystając z tradycyjnych metod programowania, trzeba było zaprogramować każdą akcję, napisać każdą linijkę kodu, by taki system był w stanie rozpoznać, czy na obrazku jest jabłko lub gruszka. W przypadku uczenia maszynowego, model uczy się na podstawie danych, a przy odpowiednio dobranym modelu, wraz z postępem uczenia, jego efektywność rośnie.

Systemy uczące się są przydatnym narzędziem, które może być wykorzystywane np. do wspierania lekarzy - przez pomoc w śledzeniu występowania symptomów chorób, przez niezwykle skuteczną diagnozę bazującą na analizie danych, przez wsparcie w projektowaniu nowych, bardziej skutecznych leków.

Jeśli chcemy to porównać ze sztuczną inteligencją i jej zagadnieniami, warto zauważyć, że sztuczna inteligencja jest zagadnieniem znacznie szerszym, a uczenie maszynowe jest jej częścią.

Ewelina

Ewelina Wołoszyn

AI na wyciągnięcie Twojej ręki

Niezależnie od tego, czy sobie zdajesz z tego sprawę, czy też nie, z systemami, które docelowo zmierzają do bycia wspomnianym Full AI, masz do czynienia wszędzie. Rekomendują one Tobie muzykę na YouTube/Spotify, filmy na Netflix, osoby potencjalnie Ci znane na Facebooku, LinkedIn, Instagramie. Masz z nimi do czynienia korzystając z e-maila, są one zawarte w filtrach antyspamowych. Wszystkie Twoje płatności internetowe i płatności kartą są przeszukiwane i weryfikowane przez systemy wyszukujące anomalie i potencjalne źródła fraudów. Są one też zawarte w mechanizmach wyświetlających Ci reklamy produktów lub usług. Lista przykładów, którą wymieniłam, jest tylko wierzchołkiem góry lodowej - o której najprawdopodobniej nie zdawałeś sobie dotąd sprawy. Jest to jednak dopiero początek ogromu możliwości. W przyszłości, każde urządzenie będzie inteligentne - będzie w stanie zbierać coraz więcej danych, a tym samym dostarczać znacznie więcej informacji dla biznesu.

AI w biznesie

Mamy do czynienia z czwartą rewolucją przemysłową. Jeden z najbardziej znanych ekspertów w tej dziedzinie, profesor z Uniwersytetu w Stanfordzie - Andrew Ng - stwierdził, że sztuczna inteligencja może być nazywana nową elektrycznością. Doskonale to obrazuje jak głębokie konsekwencje dla całego globu ta dziedzina ze sobą niesie. W realiach ciągle zmieniających się warunków rynkowych, kluczowym jest, aby podejmować trafne decyzje, znać preferencje swoich klientów, optymalizować procesy biznesowe, odkrywać nowe okazje biznesowe. Nie można podejmować w pełni trafnych decyzji korzystając z nieaktualnych danych - dostarczają one masę błędnych informacji i wskazówek. Istotne jest, by takowe informacje trafiały do nas jak najszybciej, najlepiej w czasie około-rzeczywistym. To oczywiście tylko niektóre z możliwości, które stwarza sztuczna inteligencja w biznesie. Mówiąc krótko - zmienia ona każdą branżę, począwszy od rolnictwa, przez sztukę, marketing, sprzedaż, finanse, healthcare, przemysł paliwowy, aż po transport. Postępujący rozwój systemów samouczących się zmienia, a wręcz definiuje na nowo każdą dziedzinę naszego życia - sposób w jaki podróżujemy, komunikujemy się, spędzamy wolny czas.

Sposobów na usprawnienie swojego biznesu dzięki rozwiązaniom bazującym na sztucznej inteligencji jest kilka - zaczynając od wynajęcia ekspertów, całego zespołu, aż po stworzenie zespołu wewnątrz firmy. Nie ma jednej, uniwersalnej zasady, która w jednoznaczny sposób potwierdzałaby, iż dane rozwiązanie jest skuteczne i zasadne biznesowo w każdym kontekście - zależy to bardzo mocno od szczegółów danego przypadku, jak i potrzeb.

Jak zaczynałam

Na co dzień, rozwijam mój software house o nazwie Lonsley - pomagamy głównie korporacjom oraz średniej wielkości firmom, tworząc dla nich rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji. Chociaż firma działa na rynku około dwa lata, to intensywną eksplorację obszaru uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji rozpoczęłam znacznie wcześniej, poniekąd jeszcze na etapie studiów, podczas których poświęciłam się zagadnieniom wielowymiarowej analizy danych. Właściwie, można powiedzieć, że moja relacja z tym zagadnieniem jest długa i pasjonująca, oboje bardzo się lubimy.

W jaki sposób się za to zabrać? Warto zacząć od podzielenia wiedzy na mniejsze, bardziej przystępne części. Zgłębiając zagadnienia, sięgałam po najbardziej przystępne dla mnie formy i definicje. Następnie, krok po kroku, budowałam swoją wiedzę - systematycznie, kawałek po kawałku. Ważnym było dla mnie również opracowanie listy zagadnień, które mnie interesują w obrębie danego zagadnienia. Lista ta pomogła mi ukierunkować poszukiwania, a także znacznie szybciej przyswajać wiedzę. Wartościowymi źródłami są również kursy, jak i rozmowy z ekspertami. Kluczowe jest, by czerpać wiedzę garściami ze wszystkich dostępnych źródeł - zarówno online, jak i offline.

Zdecydowanie polecam zagłębić się w tę dziedzinę, jedną z najważniejszych dziedzin XXI wieku, wszystkim, którzy pragną zmieniać świat. Zainteresowanych zachęcam do udziału w warsztatach i spotkaniach organizowanych przez m.in. Women in Technology, Women in AI, Machine Learning Study Group, Women Techmakers, Geek Girls Carrots.

Ewelina Wołoszyn


Ewelina Wołoszyn - CEO w software house Lonsley, który zajmuje się Machine Learning. Zaangażowana w organizowanie wydarzeń wspierających przedsiębiorczość i innowacje. Stworzyła Tech Leaders program mentorski dla kobiet w IT – ogólnopolskiej platformy wymiany wiedzy – skierowanej dla kobiet, które chcą założyć własną firmę/startup oraz tych wspinających się po szczeblach kariery jako zatrudnione osoby.
Linkedin / lonsley.com

Related Articles