Zdjęcie przedstawia 3 studentów pracujących na laptopie.

Studenckie koła naukowe - innowacyjną wizytówką AGH

W ponad stuletniej historii Akademii Górniczo-Hutniczej swoje zasłużone miejsce mają od ponad 90 lat studenckie koła naukowe.

Pierwsze koło naukowe – KN Metalurgów zarejestrowane zostało już 1927 roku. Dwa lata później powstało Koło Naukowe Górników. Pomimo burz i zawirowań historii, w kolejnych latach powstawały i rozwijały się następne organizacje studenckie.
Obecnie na szesnastu wydziałach AGH jest ich bez mała 130, i zrzeszają one ponad 4 000 studentów i doktorantów. Działają w ramach historycznie ukształtowanych pionów – górniczego i hutniczego. Przez swoje aktywności i liczne osiągnięcia, koła naukowe zaświadczają o wyjątkowym potencjale rozwojowym Akademii Górniczo-Hutniczej. To one organizują największą i najstarszą konferencję studenckiego ruchu naukowego w Polsce, odbywającą się dwukrotnie w ciągu roku od sześćdziesięciu lat Konferencję Studenckich Kół Naukowych AGH.
To w AGH powstał pierwszy studencki bolid wyścigowy w Polsce, pierwsze studenckie łaziki i rakiety, pierwsza łódź oraz pierwszy samolot napędzane energią słoneczną, a także pierwszy studencki pojazd napędzany wodorem.
Powyższe, a także dużo więcej można znaleźć w wielu periodykach poświęconych roli kół naukowych w AGH, np. w specjalnym Biuletynie AGH (http://www.biuletyn.agh.edu.pl/biuletynypdf/2019_Biuletyn_PDF/2019_06_wydanie_jubileuszowe_kola_naukowe.pdf), a także na stronach internetowych obu pionów kół naukowych, pod http://www.knpg.agh.edu.pl/ oraz http://www.kolanaukowe.agh.edu.pl/ph/.

Wszystkie aktywności kół naukowych pozwalają na śmiałe stwierdzenie, że organizacje te doskonale wpisują się w realizację przesłania zawartego w aktualnym haśle przewodnim Akademii Górniczo-Hutniczej, które brzmi „Wiedza – Pasja – Więź”.
Studenci działający w kołach naukowych podejmują działania proinnowacyjne. Wymyślają  niezwykle ciekawe rozwiązania i konstrukcje, projektują je i dalej prototypują, kończąc ten proces wieloma spektakularnymi konstrukcjami, badaniami, analizami, a także innego typu rozwiązaniami. Tworzone przez nich innowacje produktowe, procesowe, organizacyjne i marketingowe wyczerpują pełen pakiet tego typu rozwiązań opisany definicją Oslo Manual. (Oslo  Manual  2018.  Guidelines  for  Collecting, Reporting and Using Data on Innovation).
W związku z powyższym gorąco zapraszamy do współpracy ze studenckimi kołami naukowymi  AGH, jak również do lektury Innowacyjnego Startu, zawierającego artykuły opisujące ich osiągnięcia.
 
W pierwszej odsłonie tej prezentacji przedstawiamy dwa różne rozwiązania innowacyjne, będące przykładem innowacji produktowej oraz  innowacji procesowej. To Hydrive 1 oraz AGH Lean Line.

dr hab. inż. Paweł Bogacz, prof. AGH
dr inż. Leszek Kurcz
Pełnomocnicy Rektora AGH ds. Kół Naukowych
 
Project „HYDRIVE”
Jest to wyjątkowe przedsięwzięcie Studenckiego Koła Naukowego Konstruktorów MechaniCAD, działającego na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Robotyki.
Jego celem stało się skonstruowanie ekologicznego pojazdu – HYDRIVE 1. Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych materiałów konstrukcyjnych oraz technologii wytwarzania ten niezwykle nowoczesny i innowacyjny bolid  charakteryzuje się nadzwyczaj aerodynamiczną linią, minimalną masą przy wyjątkowo wysokiej wytrzymałości mechanicznej, a także niezwykłym sercem – wodorowym ogniwem paliwowym PEMFC. To dzięki niemu HYDRIVE 1 nie emituje żadnych zanieczyszczeń do atmosfery – dobro środowiska to bowiem priorytet.
Udział HYDRIVE 1, jako pierwszego bolidu z Polski, w zawodach Shell Eco-Marathon, utwierdza w przekonaniu, iż warto i można w sposób realny zadbać o naszą planetę. HYDRIVE 1, to również pierwszy tego typu pojazd w Polsce i niezwykle ciekawa, rozwojowa i otwarta na współpracę grupa ludzi oraz absolutny rarytas z zakresu innowacji produktowej. Więcej szczegółów na temat KN MechaniCAD oraz ich innowacji produktowej HYDRIVE 1 znajdziecie Państwo pod http://knkmcad.agh.edu.pl/ oraz pod http://hydrive.agh.edu.pl/. 
 
hyde
 
Projekt „AGH Lean Line”
Idąc w ślad za postępującą industrializacją, ale przede wszystkim robotyzacją i cyfryzacją coraz większej ilości procesów, studenci zrzeszeni w Studenckim Kole Naukowym „Zarządzanie”, działającym na Wydziale Górnictwa i Geoinżynierii stworzyli kompleksowe środowisko pod nazwą AGH Lean Line, przeznaczone do teoretycznej oraz praktycznej prezentacji oraz nauki idei i rozwiązań „Przemysłu 4.0”. Wykorzystując własne koncepty konstrukcyjne z programowalnych klocków LEGO Mindstorms oraz inne materiały budulcowe, w połączeniu z zaawansowanymi rozwiązaniami przemysłowymi, jak tablica Andon, czy interaktywna kamera do inspekcji wizualnej, przygotowali środowisko warsztatowe do nauki oraz wdrażania nowoczesnych rozwiązań w przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych. Beneficjentem projektu są pracownicy przedsiębiorstw przemysłowych, jak również studenci kierunków związanych z inżynierią produkcji i jakości oraz szeroko pojętym zarządzaniem
Innowacyjne podejście do powyższego procesu nauczania, oparte dodatkowo na formule warsztatów, pozwala na równoczesną naukę usprawniania działań symulowanego przedsiębiorstwa z użyciem metodyki Lean Management, jak i nauczanie sztuki współpracy z maszynami oraz interaktywnego współdziałania z systemami informatycznymi.
Więcej szczegółów na temat KN Zarządzanie oraz ich innowacji procesowej AGH LeanLine znajdziecie Państwo pod http://www.sknz.pl/ oraz pod https://pl-pl.facebook.com/SKNZ.AGH/.
 
lean
 

Related Articles