CSR po tarnowsku. Społeczna odpowiedzialność biznesu w Gemini Park Tarnów

U progu XXI wieku idea społecznej odpowiedzialności biznesu określanej w skrócie jako CSR jest powszechnie znana na całym świecie a odpowiedzialny biznes stał się zjawiskiem globalnym. W wielu miejscach pojawiają się inicjatywy, które angażują liderów biznesu, organizacji pozarządowych i administracji państwowej.

 

CSR określa się jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Innymi słowy, odpowiedzialność biznesu to efektywna strategia zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym a jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Obecnie zainteresowanie społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstw jest coraz większe. Potrzeba ta wypływa nie tylko od samych przedsiębiorstw, ale także od społeczności lokalnej. Dlatego też idea społecznej odpowiedzialności biznesu przestaje być tylko modą, a w obecnych realiach rynkowych staje się wręcz koniecznością.
W nurt ten zaczęły również wpisywać się galerie handlowe, które zmieniają swoją naczelną funkcję i przestają być miejscami tylko i wyłącznie handlu, i stają się centrum życia społecznego, spotkań towarzyskich czy spędzania wolnego czasu. Dawniej CSR centrów handlowych były to najczęściej akcje sponsorskie, wsparcie finansowe lokalnych projektów i inicjatyw, takich jak np. świąteczne zbiórki żywności czy imprezy charytatywne. Oczywiście te działania są w dalszym ciągu niezwykle ważne, obecnie jednak aby zyskać i utrzymać pozytywny wizerunek, galerie powinny zaspokajać nie tylko potrzeby konsumpcyjne swoich klientów, ale również potrzeby społeczne. Tu szczególna uwaga powinna być skierowana na dzieci i młodzież, która w centrach handlowych spędza coraz więcej czasu. Dla Gemini Park Tarnów od samego początku działalności firmy są one najważniejsze, dlatego też działalność społeczna związana z nimi musiała zostać zaplanowana w sposób odpowiedzialny i długofalowy.
W Tarnowie z inicjatywy właściciela i prezesa Gemini Holding, Rafała Sonika, powstał projekt Stowarzyszenia SIEMACHA, powiązany z centrami handlowymi. Pierwsza w Europie placówka przy galerii handlowej, w której młodzież i dzieci mogą aktywnie spędzać wolny czas realizując swoje pasje, utworzona została właśnie przy tarnowskim Gemini Park.
Dziś nie ma już trzepaków, ławki na osiedlach bywają niebezpieczne, a place zabaw są tylko dla najmłodszych. Przestrzeń rówieśniczych relacji, twórczego działania i zdobywania nowych doświadczeń spełnia SIEMACHA Spot.
SIEMACHA Spot to specjalistyczne placówki wsparcia dziennego dla młodych ludzi w wieku szkolnym, którzy z własnej woli chcą być częścią społeczności, akceptują jej normy, są otwarci na zdobywanie nowych umiejętności. Bowiem młody człowiek szuka kolegów i koleżanek, dzięki naturalnej potrzebie przynależności do grupy, zaczyna budować własne poglądy, zdobywać wiedzę oraz doświadczać wartości życia. Czasem szuka pomocy w życiowych zawirowaniach, kłopotach w szkole, czy problemach w rodzinie. Chce spotkać ludzi, z którymi można znaleźć sposób na pokonanie lenistwa i własnych słabości, albo doświadczyć adrenaliny podczas wypraw górskich, sportowej rywalizacji czy tworzenia dużych wydarzeń. Po prostu chce tworzyć, by nie zniszczyła go nuda oraz mieć wpływ na swoje życie.
Placówki SIEMACHA wychodzą naprzeciw takim młodym osobom oferując szereg bezpłatnych zajęć muzycznych, tanecznych, językowych i sportowych, dostępna jest także specjalistyczna pomoc pedagogiczna. Podopieczni stowarzyszenia mają także możliwość współorganizacji wydarzeń, które odbywają się w tarnowskim Gemini Park.
Aby pomóc w realizacji tych zadań, pracownicy centrum organizują specjalny cykl zajęć biznesowych, podczas których, młodzież poznaje tajniki m.in. planowania imprez i ich budżetowania oraz przygotowania. Podopieczni, SIEMACHY współtworzą wydarzenia organizowane przez Gemini, jak i mają okazję od strony praktycznej poznać świat sieci handlowych i reguły rządzące biznesem. Dzięki temu zdobywają wiedzę o zasadach, jakimi rządzi się rynek pracy, a w odróżnieniu od szkolnych zajęć, mają możliwość w sposób praktyczny poznać specyfikę różnych profesji i zmierzyć się z zadaniami, które na co dzień wykonuje w Gemini wykwalifikowany personel. Wchodząc na rynek pracy, młodzież będzie posiadała ugruntowaną wiedzę wynikającą z doświadczenia, a nie tylko „wyobrażenie” na temat konkretnych zawodów. A najważniejsze jest to, że dając podopiecznym SIEMACHY możliwość atrakcyjnego i wartościowego spędzenia czasu, pokazujemy, że centrum handlowe to nie tylko zakupy, ale również miejsce, w którym można zdobyć cenne doświadczenie, przydatne w przyszłej drodze zawodowej. SIEMACHA może zatem w niedalekiej przyszłości stać się „kuźnią” wykwalifikowanej i doświadczonej kadry dla Gemini Park Tarnów bowiem ośrodek młodzieżowy obok centrum to furtka, którą Firma może dotrzeć do młodych pokoleń.
Oczywiście, społecznie odpowiedzialne działanie Gemini nie sprowadza się wyłącznie do wspierania SIEMACHY. To cały szereg działań na rzecz Tarnowa i mieszkańców. Gemini jest partnerem tarnowskiego sportu, chociażby żużla i ściśle współpracuje z lokalnym klubem - Unią Tarnów. Organizuje cykl spotkań z zawodnikami na terenie obiektu, rozdaje również bilety na ich mecze. Współdziała także z pobliską szkołą oraz parafią, ale i z lokalnymi fundacjami, m.in. Via Spei, które wspieramy, umożliwiając im zbiórki pieniędzy na różne cele i ośrodki.
Działania Galerii to także szereg wartościowych przedsięwzięć kulturalnych – m.in. wsparcie dla Kantaty Tarnowskiej czy Panoramy Siedmiogrodzkiej. Gemini Park Tarnów stworzyło również w swoich wnętrzach „Galerię w Galerii”, czyli platformę do prezentacji sztuki fotograficznej i malarskiej. Prowadzi też szereg działań edukacyjnych na terenie obiektu, między innymi z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zainwestowano również w infrastrukturę otoczenia: drogi, parkingi, tereny zielone i sportowe, a obecnie trwają prace nad projektem placów zabaw i innych atrakcji dla dzieci. Dzięki tym działaniom tarnowianie mają poczucie, że Gemini Park jest miejscem im bliskim, zaangażowanym w sprawy lokalne, „skrojonym na miarę” tego, co dla nich ważne.
Ukoronowaniem działań prospołecznych Gemini Holding są otrzymane nagrody: w 2012 r. Social Responsiblity Award – prestiżowe wyróżnienie za zaangażowanie w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, które przyznawane jest przez redakcję miesięcznika Shopping Center Poland i branżowego portalu Retailnet.pl. oraz wyróżnienie odebrane podczas II Kongresu Praktyków Biznesu, który odbył się 20 września 2016 w Sosnowcu, nagroda HumanitAS za najlepsze działania w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu .
Wszelkie działania podejmowane przez Gemini mają jeszcze jedną wartość: budują pozytywne relacje z otoczeniem i wpływają na wizerunek firmy. Konkurencja na rynku handlowym jest czymś, z czym Firma będzie musiała mierzyć się zawsze. Może ścigać się na oferty, bo to ważne, ale tym, co ją wyróżnia i co jest niezaprzeczalną wartością, jest reputacja firmy. Jej budowanie jest zadaniem niezwykle odpowiedzialnym i trudnym, jednak wysiłek w to włożony jest autentyczny i wartościowy tylko wtedy, gdy nie jest to wizerunek wymyślany naprędce przez wyspecjalizowane agencje i oderwany od rzeczywistości. Wizerunek musi wypływać z autentycznych działań firmy, ale przede wszystkim z kultywowanych w niej wartości.
________________________________________
Paulina Szarkowicz, Tarnowska Agencja Rozwoju Regionalnego, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., www.tarr.tarnow.pl